FacebookEmail
א

אודות

המרכז ומטרותיו


תמצית

"מרכז אדם להתפתחות החברה" הוקם מתוך הרגשה כי גישתו החברתית של רודולף שטיינר – השילוש החברתי – נושאת עימה תרומה יקרת-ערך, העשויה להיות רלוונטית לאתגרי זמננו. מטרת המרכז היא להעמיק את ההיכרות של הקהל הרחב עם גישה זו, ולצד זאת לתמוך ולטפח כל פעילות חברתית הפועלת ברוחה.

הרחבה

רודולף שטיינר הקדיש ארבע שנים אינטנסיביות (1922-1918) להצגת השילוש החברתי מנקודות מבט מגוונות. במהלך תקופה זו, חזר ואמר שני דברים: האחד, שזו דרכנו היחידה כאנושות אל עבר העתיד, שכן הגענו לתקופה באבולוציה האנושית שבה שלושת היבטי החיים החברתיים (כלכלה, פוליטיקה ותרבות) לא יסבלו עוד דבר מלבד ביטוי אוטונומי; והשני, שתנאי הסף העיקרי לקידום השילוש החברתי הינו כמות מספקת של אנשים שיפנימו את התובנות - "השילוש החברתי יוכל לעבוד רק כאשר יובן על ידי כמה שיותר מוחות" (מתוך הרצאה ששטיינר נשא ביולי 1924, GA 260a). בהקשר זה שטיינר הדגיש כי להפנימן פירושו לתפוס אותן באופן חי, כלומר לא כ'תכנית מופשטת לארגון מיטבי של החברה' אלא כגוף ידע חי המתחדש לנוכח כל אתגר.

הפער מעורר ההשתאות בין הרלוונטיות והאמת הטמונות בשילוש החברתי לבין המידה שבה הוא ידוע כיום בקרב הציבור הרחב, מדרבן אותנו לעשות כמיטב יכולתנו על מנת לצמצם פער זה. תקוותנו היא שנוכל להציג את התובנות באופן שהאמת הטמונה בהן תחדור לליבם של אנשים ומשם תמצא ביטוי גדל והולך בחברה. אחרי הכול, השילוש החברתי שופך אור על הדרך שבה ניתן לחתור כלפי שגשוג ושלום בזמננו המורכב – וראוי תמיד להתאמץ לקדמו.

השילוש החברתי

השילוש החברתי מזהה שלושה סוגי יחסים במסגרת החיים החברתיים: 

כל אחד מאלו נובע ממקור אחר ומשרת תכלית שונה, שתוגשם באופן מיטבי תחת תנאים אוטונומיים:

הסתכלות משולשת זו על החברה מאפשרת לשלושת הערכים המובילים של החברה המודרנית –  חופש, שוויון ואחווה – למצוא את מקומם הבריא, מבלי לסתור אלו את אלו: חופש מצוי ביסוד היחסים הרוחניים-תרבותיים, שוויון ביסוד אלו הפוליטיים ואחווה ביסוד היחסים הכלכליים.

 

התובנה המרכזית של השילוש החברתי היא:

כדי שחברה תתנהל בצורה מיטבית אין צורך לארגן אותה מתוך מרכז אחד (המדינה), אלא להקפיד על אוטונומיות לכל אחת משלוש הדינמיקות (רוח, מדינה וכלכלה) - וכך, מתוך יחסי הגומלין האוטונומיים ביניהן, הסדר החברתי ייווצר כבר מאליו. 

מי אנחנו?


עמרי אלעד - חוקר השילוש החברתי. חי ונושם עבודה פנימית למעלה מ-20 שנה, בעיקר בהשפעתם
של ג'ידו קרישנמורטי, בולנט ראוף ורודולף שטיינר. ממייסדי "מרכז אדם להתפתחות החברה".


שרית יעקב - אשת חינוך ומחשבים, סופרת ועורכת, מנחת סדנאות להתפתחות אישית,
ממייסדי תנועת "המשולש החברתי", שפעלה בעבר, וממייסדי "מרכז אדם להתפתחות החברה".


אנו פועלים בעיקר בישראל אך מקיימים קשרים בינלאומיים ומאמינים בשיתופי פעולה בינלאומיים ביחס למשימה המוזכרת לעיל. אנו מקווים שקשרים אלו ילכו ויתעצמו ויזינו אלו את אלו, ומבקשים להשתתף ולתמוך בהתפתחותה של מגמה זו.

א