FacebookEmail

חירות בעסקים

האם אנחנו רוצים להפוך עסקים לאנושיים ככל האפשר? זהו אתגר מכיוון שלעתים קרובות אנו מתייחסים לקשרים עסקיים כמנגנון כלשהו. אם אנחנו רואים זאת כך או לא תלוי בדרך שבה חושבים אנשים המובילים עסקים. האם אנחנו, אנשים העוסקים בטיפוח רוח האדם, יכולים לפנות למנהיגים עסקיים ולעסוק איתם בבחינת היבטים שונים בעסק שלהם שאולי הצטמצמו לכדי מנגנון?

על מנת לעשות זאת נצטרך קודם כל לשתף את ההבנה שבכל מקום שבו אנו מאפשרים לעסק להצטמצם לכדי מנגנון, מתרחשות בעיות. ומעבר לכך, שכדי למנוע מבעיות אלו להתרחש ולהצטבר עם הזמן, נדרשת מודעות מסוימת: התבוננות ובחינה מתמדת של המושגים היוצרים את פעילות העסק.

בני אדם, עם צרכיהם מצד אחד ויכולותיהם מצד שני, הינם תמיד הכוחות החיים מאחורי הפעילות העסקית. אבל נראה שמציאות זו מאירה רק במעומעם מבעד לדומיננטיות של הגישה המנגנונית. האם נוכל להדגיש מציאות זו כך שנרגיש אנושיים יותר ביחסים העסקיים ובפעילויות שלנו, לצד ההיבטים הטכניים שלהם? ואם נעשה זאת, למה יהפכו עסקים?

שאלות כגון אלו מצויות בלב קבוצת המחקר שלנו - Liberty in Business. אנחנו מתבוננים בחברה ורואים שכסף נוצר תחילה דרך עסקים, אבל נוטה להצטבר וכביכול "להיתקע" שם מבלי להגיע באופן מספק לאנשים בעלי נטייה רוחנית. יחד עם זאת, אנו, באופן כללי, רואים שאנשים בעלי נטייה רוחנית נשארים אף הם "תקועים" בדרכם שלהם, כלומר במעגלים סגורים, עוסקים בפעילות רוחנית הנוגעת לנפש ולרוח תוך הירתעות מעולם העסקים.

אבל עסקים זקוקים לאלמנט אנושי מודגש כדי לאזן את הבעיות ההולכות וגוברות שהם נושאים עימם. אזכיר רק כמה דוגמאות: ניכור מהטבע, ניכור זה מזה (כפי שבא לידי ביטוי בנתוני אי-השוויון החברתי-כלכלי המדהימים), לעתים קרובות ניכור אף מהעבודה שלנו, ויתרה מכך אנחנו יכולים לדבר על אווירת חוסר האמון - שנראית מובנת - לרוב היחסים העסקיים שלנו. דוגמאות אלו הינן לפחות חלק מהסיבה לכך שאנשי עסקים עשויים להזדקק להזנה המאזנת שאנשים בעלי נטייה רוחנית עשויים לספק. אך גם אנשים בעלי נטייה רוחנית זקוקים להזנה מעסקים. לעתים קרובות הם מתקשים להגיע למצב של רווחה כלכלית, וזה כמובן מעכב את אפשרותם להשפיע חזרה. 

על התהום הזו אנו מבקשים לגשר. אנו מבקשים להעיר ולהעצים את ההזנה ההדדית הנחוצה הזו. בכדי שזה יקרה, עלינו למצוא משיכה ויכולת של אנשים בעלי נטייה רוחנית להכווין את חשיבתם לעולם העסקים, ומצד שני עלינו לפגוש משיכה של אנשי עסקים לחקור את מערכת היחסים המתקיימת בין ההיבט הפנימי והחיצוני של העסק שלהם.

האם זה אפשרי?